Drie manieren om terug te keren naar het nu

Drie manieren om terug te keren naar het nu

In het nu leven is heel fijn. Even geen gepieker over het verleden en geen problemen in de toekomst. Gewoon het nu, zoals het is. Er met je aandacht helemaal bij zijn. Ingrijpen waar nodig en verder loslaten. Ik ben gek op het nu.

Maar ja, dat moment vasthouden is een ander verhaal. In elk moment zijn er allerlei gebeurtenissen en gedachten die me afleiden van het moment en onbewust stress veroorzaken. Op zo’n moment vind ik het fijn om herinnerd te worden aan het nu. Lees verder voor mijn 3 favoriete manieren.

Je adem opmerken

Je adem opmerken is de meest voor de hand liggende manier om terug te keren naar het nu. Het is er altijd, dus je kan er in elk moment je aandacht op richten. Probeer het nu eens, voel waar je adem zich op dit moment bevindt. Voel je de beweging van je ademhaling in je borstkas onder je sleutelbeenderen, ter hoogte van je middenrif of misschien in je buik? Merk de beweging op, meer niet, en je bent in het nu. Zolang je je focust op je adem, kunnen je gedachten geen kant op. En mochten ze toch even afdwalen, leidt ze dan met zachte hand weer terug.

Peace Begins With Me

Een andere tool heb ik geleerd van Gabrielle Bernstein. Deze vind ik vooral fijn in mijn dagelijks leven als docent. Het is onopvallend en het kan me in de meest stressvolle situaties terugbrengen bij de kalmte in mezelf, terwijl het om me heen soms chaos is.

Duw met je duim eerst tegen je wijsvinger, dan tegen je middelvinger, dan tegen je ringvinger en als laatste tegen je pink.

Als je je wijsvinger aanraakt, denk je: Peace

Als je je middelvinger aanraakt, denk je: Begins

Als je je ringvinger aanraakt, denk je: With

Als je je pink aanraakt, denk je: Me

Peace    Begins    With    Me

Blijf goed doorademen als je dit doet, zorg ervoor dat je je adem niet vasthoudt.

Natuurlijk mag je het ook vertalen. Vrij vertaalt betekent het: Rust Begint Bij Mij.

Briefjes en wekkers

Mocht je door de dag heen vergeten jezelf aan het nu te herinneren, dan kan een een briefje, bijvoorbeeld op je computerscherm op je werk of op je spiegel, heel goed werken. Schrijf er iets op, waardoor jij eraan wordt herinnerd om even uit je gedachtestroom te stappen. Bijvoorbeeld het woordje NU.

Dit kan je ook doen door wekkers te zetten die door de dag heen af gaan. Door de plotselinge afleiding, word je echt even uit je gedachten gehaald. Op dat moment kan je een van bovenstaande tools gebruiken en vanuit alle rust je volgende stap zetten.

2 gedachten over “Drie manieren om terug te keren naar het nu

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *