Op social media dieet

Op social media dieet

Het gebeurde me steeds vaker. Op onverwachte momenten zat ik ineens met mijn telefoon in mijn handen en scrolde ik door Facebook, Instagram en Youtube. Ik zocht niks en er was ook vrij weinig nieuws, omdat ik er een kwartier daarvoor ook al naar had gekeken. Een paar weken geleden drong het plotseling goed tot me door. Ik zat met een kop thee op de bank en keek naar de zonnestralen die boven het huis uit begonnen te piepen. En daar was hij toen, mijn telefoon, en ik werd me er ineens bewust van. Waarom kon ik niet gewoon van het moment genieten? Wat was er op mijn telefoon, dat zo veel belangrijker was?

Met mijn doel om met meer aandacht te leven, ging het op dat moment dus niet zo goed. Blijkbaar wilde mijn brein ontsnappen aan het huidige moment en werd het opgevuld door mijn telefoon. Ik schrok ervan, want ik leef met de overtuiging dat elk moment goed is. Waarom wil mijn onbewuste dit dan veranderen?

Ik ben die neiging bij mezelf eens nader gaan bekijken en heb mezelf een uitdaging gegeven. Als het je aanspreekt, kan je meedoen!

Een aantal weken geleden heb ik de Menthal Balance app van de universiteit van Bonn geïnstalleerd. Deze app houdt bij hoe je je telefoon gebruikt. De gegevens die het verzamelt, worden later gebruikt in grootschalig onderzoek, waarbij overmatig telefoongebruik wordt vergeleken met andere gedragsverslavingen, zoals gokken. Het doel is om op basis van onderzoek, goed advies te kunnen geven aan ‘verslaafden’. Huidige behandelingen zijn namelijk nog niet op onderzoek gebaseerd (bron, bekijk de bron voor een heel herkenbaar filmpje).

Ik wil graag bijdragen aan dit onderzoek, vandaar dat ik de app heb gedownload. Het handige is dat hij niet opvalt en ik de app dus totaal vergeten was. Op dit moment kan ik dus mijn werkelijke telefoongebruik met jullie delen. Ik schaam me dood.

De afgelopen week heb ik het volgende gedaan:

  • Chrome was mijn meest gebruikte app. Ik heb het 6 uur en 49 minuten gebruikt.
  • Ik heb 9 keer gebeld.
  • Ik heb mijn scherm 362 keer aangezet en hem 256 keer ontgrendeld. Per dag kijk ik dus 52 keer op mijn telefoon. Ervan uitgaand dat ik 8 uur slaap, zet ik hem 3 keer per uur aan. Dat vind ik veel, aangezien ik bijna niet bel en maar weinig op WhatsApp zit.

Mijn app gebruik:

  1. Chrome:       6 uur en 49 minuten
  2. Youtube:      4 uur en 17 minuten
  3. Instagram:   1 uur en 14 minuten
  4. WhatsApp:   1 uur en 13 minuten
  5. Blogloving’:                 40 minuten.

In totaal heb ik met deze app’s dus 14 uur een 13 minuten op mijn telefoon gezeten in 7 dagen. Dat is 2 uur per dag! Dat is zo’n 10 procent van mijn tijd, afhankelijk van hoeveel ik slaap. Moet je nagaan wat voor tijd je kan besparen. Hoeveel leuke dingen je kan doen, als je al deze tijd niet op je telefoon zit. Dit zijn twee yogasessies per dag, heerlijk tuinieren of uitgebreid kokkerellen (ja ja, daar wordt deze huismus heel blij van). Helaas kies ik ervoor om deze tijd te gebruiken om het internet af te struinen en filmpjes te kijken over het leven van andere mensen.

Natuurlijk staan er interessante dingen op het internet en er zijn zeker blogs die ik met plezier lees, maar dat kost me echt geen 2 uur per dag. De meeste tijd wordt ingevuld met het verversen van websites zoals Facebook. Om mijn gebruik te verminderen heb ik voor mezelf de volgende uitdaging bedacht.

40 dagen op social media dieet

Maandag – Vrijdag:

  • Niet nutteloos surfen.
  • Geen gebruik maken van Instagram, Facebook, Youtube en Bloglovin.

Zaterdag en zondag:

  • Bewust nadenken over wat ik wel en niet wil bekijken. Zeker niet die 14 uur in één weekend proppen.

Uiteraard mag ik doordeweeks wel dingen opzoeken, zo ben ik nu bezig met het inrichten van mijn moestuin, maar een beetje rondsurfen zit er niet in.

Binnenkort uiteraard een update.

Klik hier voor de Menthal Balance app (helaas alleen voor Android)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *