Wat is mindfulness?

Wat is mindfulness?

 photo Wat is mindfulness_zpsk1cuj4g2.jpg

Mindfulness is niets anders dan bewust aandacht geven aan het nu, zonder te oordelen. Hoe vaak zijn we niet vergeten van het moment te genieten en hadden we daar later spijt van? Heb je genoten van je schooltijd, je studententijd of van de tijd dat je kinderen nog klein waren? Of was je je alleen maar druk aan het maken over de toekomst, over het volgende tentamen, over de troep in je huis, en heb je nu spijt dat je niet meer van deze periodes genoten hebt? Door mindfulness te beoefenen leer je te genieten van de reis in plaats van je alleen maar te focussen op het uiteindelijke doel.

We zijn allemaal (op een paar verlichte mensen na natuurlijk) bezig met het nadenken over de toekomst of met het piekeren over het verleden. Het huidige moment gebruiken we alleen om verder te komen. We maken het zelden bewust mee. Behalve als we bijvoorbeeld een mooie zonsondergang zien, langs prachtige bloemenvelden lopen of de geboorte van een kind meemaken. Dan is het verleden en de toekomst even nergens te bekennen en zijn we helemaal aanwezig. Door mindfulness te beoefenen ga je wat vaker bij stil staan bij het nu en laat je de toekomst en het verleden even los. Daarnaast vermindert het stress. Immers, in het nu zijn er vaak geen problemen om ons zorgen over te maken. Deze zien we voornamelijk in de toekomst, maar die gebeuren zelden echt. En als ze wel in het huidige moment opduiken, kunnen we er vaak prima mee omgaan.

Geloof je me niet? Stel jezelf dan de volgende vraag.

Heb je nu, op dit moment, een probleem? 

Als je geen probleem hebt, is er niks aan de hand en kan de genieten van het moment. Is er wel een probleem, dan zijn er twee mogelijkheden: je kan er gelijk wat aan doen of je kan er nu, op dit moment, niks aan doen. Als je er wat aan kan doen, doe dat dan, onderneem actie. Kan je er niks aan doen, probeer je dan te focussen op het moment zoals het is. Stress heeft op dit moment totaal geen nut, het verbetert de situatie niet. Door je te focussen op wat er nu wel is en er niet over te piekeren, spaar je je energie. Je kan je beter ontspannen en je energie gebruiken op het moment dat je er wel wat aan kan doen. Een voorbeeld:

Stel, je hebt het niet naar je zin op je werk, dan heb je een probleem. Kan je op dat moment iets veranderen, dan doe je dat. Helaas is dat vaak niet het geval. Je komt dan bij het laatste antwoord, je kan er nu niks aan doen. In plaats van er over te gaan stressen en piekeren, kan je je aandacht ook verplaatsen naar het moment. Naar wat je op dit moment aan het doen bent en dit met al je aandacht doen. Je zal merken dat de stress uit je lichaam wegtrekt en je algemene welbevinden veel beter wordt. Op een later moment kan je dan misschien wat aan de situatie doen.

Mag je dan niet aan het verleden of de toekomst denken?

Natuurlijk wel, maar laat het je leven niet constant beïnvloeden. Raak er niet in verzeilt, maar gebruik het alleen om in het huidige moment keuzes te maken. Moet je nog even de vaatwasser inruimen voordat je weggaat, prima, maar doe dit met aandacht en denk niet de hele tijd aan alle dingen die je daarna moet doen. Ben je met je nichtje of neefje aan het spelen, wees er dan helemaal voor ze, die belastingaangifte komt vanavond wel.

Omgaan met frustratie

Je zal merken dat je brein helemaal niet in het nu wil zijn. Het wil graag piekeren. In veel spirituele stromingen wordt dat het ego genoemd, maar hoe je het ook noemt, je zult merken dat het er is. Het voed zich met piekergedachtes en voelt zich er sterker door. Helaas zorgt dat voor stress en onrust bij jou. Het wil weg uit het nu en zoekt steeds andere dingen om je over na te laten denken. Als dit gaat frustreren, oordeel hier dan niet over (je brein wil graag dat je gaat piekeren over het piekeren), maar merk het gewoon op en breng je aandacht terug. Je zal merken dat je dan direct weer in het nu bent.

Om wat makkelijker je aandacht in het nu vast te kunnen houden, kun je dit trainen. Daar komt de mindfulnesstraining om de hoek kijken. De training die je nu overal op ziet duiken is oorspronkelijk ontwikkeld door Jon Kabat Zinn aan de universiteit van Massachusetts als het Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) programma. Je leert in dit programma hoe jouw brein werkt en hoe je het door specifieke oefeningen te doen (zoals de bodyscan) kan trainen, zodat je mindfulness in het dagelijks leven beter kan toepassen.

Photo Credit: richd777 via Compfight cc

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *