Leren wachten

Leren wachten

 photo Leren wachten_zpswbqeoqjj.jpg

Zoals ik in eerder al vertelde is ons brein geneigd om constant af te dwalen. Om beter te worden in leven met aandacht is het dus belangrijk dat je jezelf hierin traint. Vandaag wil ik graag een oefening delen die ik zelf overal toe pas. Het is een bekende mindfulness oefening, die ik geleerd heb van Eckhart Tolle.

Stel jezelf de volgende situatie eens voor. Het is laat en je moet snel nog even een boodschap doen, omdat je niet alles in huis hebt voor het eten. Je rent naar de supermarkt en vliegt de winkel door. Je bedenkt je dat je over en uurtje ook nog wilt gaan sporten, dus snel je je naar de kassa. Daar aangekomen blijken er bij elke kassa minimaal 5 mensen voor je te staan, het is spitsuur, iedereen doet boodschappen en jij moet achteraan aansluiten.

Bekende situatie? Volgens mij hebben we allemaal weleens een dergelijke situatie meegemaakt. Je hebt haast, maar je moet wachten. Hoe reageert je hoofd hier meestal op? Die van mij begint zich gelijk te ergeren aan andere mensen. Hoe traag ze wel niet zijn met hun boodschappen op de band leggen! Of dat afrekenen met kleingeld, argh! Door deze reacties raak je zelf nog meer gestresst. En die andere mensen, die gaan er echt niet sneller door lopen.

Als je reacties bij jezelf opmerkt, ben je eigenlijk gelijk mindful bezig. Je hebt aandacht voor je eigen reactiepatroon.

De volgende keer dat je weer eens ergens in een rij moet wachten, is het interessant om de stroom van je gedachten eens te observeren. Oordeel niet (pieker niet over je reactie), kijk alleen maar en merk op wat er gebeurt. Waarschijnlijk ga je met een veel prettiger gevoel de winkel uit.

En mocht dit goed gaan, verplaats je aandacht dan naar je adem tot je aan de beurt bent.

Succes!

Photo Credit: drhenkenstein via Compfight cc

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *